Pokonywanie słabości

Nowy zawód: profesjonalny mówca

W USA już kilka tysięcy osób wykonuje zawód profesjonalnego mówcy. U nas ta branża jeszcze jest w powijakach, ale coraz częściej organizatorzy konferencji szukają specjalistów w tej dziedzinie. I są skłonni płacić po kilka tysięcy za wystąpienie.

Mówca motywacyjny

Posiadający silną pozycję na rynku uznany mówca może liczyć na kilka tysięcy złotych za kilkudziesięciominutową przemowę. Takich osób w naszym kraju, które w dodatku nie posiadają statusu osoby publicznej zdobytego w innych okolicznościach, jest zaledwie kilkunastu. W tym zawodzie można bowiem liczyć na dobre pieniądze, zdobywać ciekawe znajomości i cieszyć się nienormowanym czasem pracy, ale wcale nie jest to lekki kawałek chleba. Początkowo budowanie marki często oznacza pracę za darmo, a przygotowanie kilkuminutowej prezentacji to zwykle około 20 godzin pracy. Składa się na to samo napisanie swojej przemowy, przećwiczenie jej, nagranie, poprawienie oraz przygotowanie materiałów pomocniczych. Przemowa trwająca około godziny może zabrać już nawet około 300 godzin roboczych przygotowania, co powinno dawać nam wyobrażenie o tym rodzaju pracy.

Wystąpienia motywacyjne a rynek pracy

Profesjonalnego rynku pracy w zasadzie jeszcze nie ma i zdarza się, że firmy znajdują mówców na Youtube. Sytuacja zaczyna się już jednak normować i rynek powoli się cywilizuje. Jest też coraz więcej profesjonalnych kursów. Dojrzały rynek można znaleźć na Zachodzie, gdzie jest około 10.000 mówców biorących za przemowę co najmniej 20.000 dolarów. Organizacje branżowe szacują, że na świecie jest około 100.000 profesjonalistów i liczba ta cały czas rośnie w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na nich.

Napisanie przemowy

Polskie gwiazdy wystąpień publicznych

W naszym kraju cały czas mówcami są najczęściej osoby publiczne, które są zapraszane ze względu na to, że są znane. Każdy na pewno byłby w stanie przywołać tutaj kilka nazwisk osób z okolic polityki i ekonomii, znanych kierowców rajdowych czy społeczników, którzy także są zapraszani na różnego rodzaju wydarzenia. Ich wynajęcie to koszt nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Organizatorzy różnych imprez zauważają, że charyzmatyczny dyrektor niekoniecznie musi być dobrym mówcą i decydują się zapłacić profesjonaliście, by przynajmniej rozpoczęcie spotkania było porywające.